Enkazda “SESİMİ DUYAN VAR MI?” dememek için Sesimizi Duyun!
1999 Gölcük Depremi sonrası depremin yapılara etkisi mühendislik açısından değerlendirilmeye başlanmış ve 4708 sayılı Yapı Denetim Hakkında Kanun yürürlüğe girmiştir. Yönetmelik günümüze kadar birçok değişikliğe uğramış ve son olarak Avrupa standartlarının bile ötesinde özenle hazırlanmış olan bu kanun yapı güvenliğini tehdit edecek şekilde 174 sayılı Köy Kanunu teklifi ile gündeme gelmiştir.
2001 yılından bu yana uygulanmakta olan 4708 sayılı kanun, 2011 yılından itibaren Türkiye’nin tüm illerinde uygulanmaktadır.
2018 yılına kadar Yapı Denetim Kuruluşları Yapı Sahibi adına Müteahhitler tarafından seçilirken, 2019 yılı Ocak ayından itibaren yapı güvenliğini ön planda tutan, köklü bir değişiklikle, tüm inşaatlar T.C. Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının yönettiği ve birçok ülke tarafından örnek alınan, Ulusal Yapı Denetim Sistemi tarafından Yapı Denetim Kuruluşlarına elektronik olarak otomatik atanmaktadır.
Yapıların denetlenmesi gerekliliği, 24 yıllık bir çalışmanın eseri olan ilgili mevzuatta detaylıca belirlenmiş olup, 174 sayılı kanun değişikliği teklifi MADDE 12’de değişikliği planlanan, işlerin dağıtımının Yapı Denetim Kuruluşunun Yapı Sahibi tarafından seçilmesi suretiyle yapılması, sistemde halihazırda işlemediği için değiştirilen hususları tekrar gündeme getirmekte ve denetim sistemini devre dışı bırakmaktadır.
Yapı Güvenliği için Kamu adına bağımsız denetim yapan Yapı Denetim Kuruluşlarının, sistemde tacir olarak bulunan, Müteahhitler ve Hizmet alan Yapı sahibi rolü tarafından belirlenmesi, denetimin temelini oluşturan bağımsızlık ve tarafsızlık ilkesine aykırıdır.
Maraş depremlerine kadar gerçekleşen yıkıcı depremlerde, Yapı Denetim hizmeti almış hiçbir bina yıkılmamış olup, başarı oranı %100’ dür.
Anadolu coğrafyasının gördüğü en büyük, dünyanın sayılı felaketlerinden olan 6 Şubat Maraş depremlerinde Sn. Cumhurbaşkanımız ve Sn. Bakanımızın da telaffuz ettiği gibi Yapı Denetim Sistemi %99,8’lik başarı göstermiştir ki; “Yapı Denetimi Hayat Kurtarır!”.
Sonuç olarak, Yapı denetim sistemi çalışan ve başarılı bir sistemdir. Bu değişiklikler, denetimden kaçan, imar haklarını hiçe sayan, teknik hiçbir yeterliliği olmayan tacir kişilerin DENETİMDEN KAÇMA politikasıdır. Bu düzenleme aktif deprem kuşağındaki ülkemiz için kabul edilemez biçimde kamu güvenliği tehdidi oluşturmaktadır.
Tüm bu sebeplerle yapılmak istenen düzenlemenin bir an önce iptal edilmesi ve çalışan bir sistemi daha iyi duruma getirecek çalışmaların yapılması hayati bir önem taşımaktadır.
Yapı Denetim ve Deprem Mühendisliği Derneği |